Uke 8

Som kjent, så fortsetter de frivillige med registreringen av Marinens sjøfolk på utefronten. Følgende er noen registrert/oppdatert siste uken:

Thorleif Johansen Tybring, Ulf Terje Vigen Johansen, Karl Ingomar Johannessen, Alf Aasmund Johnsen, Bjarne Johnsen, Edmund Ingebrikt Johnsen, Einar Myhre Johsen, Gunder Johnsen, Peder Karolius Johnsen, Sverre Mathæus Johnsen, Trygve John Johnsen, Bjarne Hals, Arne Kristian Johnsrud, Ragnar Jonassen, Kasper Jordan, Arne Dagfin Jørgensen, Arthur Jørgensen, Per Jørgensen, Thorleif Jørgensen, Snorre Jøsevold, Johannes Kristian Kahrs.

I registreringen kom det også inn 5 britiske marineskip som norske marinesjøfolk tjenestegjorde på og som per nå mangler historikk/fakta: Broke, Tumult, Northern Sky, Wear og Wolsey.

Noen nyheter siste uken:

https://www.hblad.no/2021/nyheter/reportasje/skrev-vise-om-jack-og-hyllet-krigsseilerne/

https://www.klikk.no/historie/solveig-vaknet-stadig-av-at-mannen-la-og-skrek-7000986

https://stayhappening.com/e/krigsseilerne-E2ISTGS0BKM

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/QmjBxq/krigsseilerne-faar-minnesmerke-hoesten-2022

Tolvte bilde i serien om bilder fra NTBs krigsarkiv (Riksarkivet):

Den 30. april 1944 reiste H.M. kong Haakon til en engelsk havn for å avlegge et besøk ombord i den norske tanker som nettopp har satt ny rekord i antall kryssinger av Atlanteren. I alt har den fullført 50 vellykte turer og fraktet over 330 000 tonn flybensin, et betydelig antall fly, samt endel laster bensin til Middelhavsfrontene. Under en enkel høytidelighet ombord dekorerte Kongen 3 norske skipsoffiserer med St. Olavs medaljen , og statsråd Arne Sunde overbragte en hilsen og gratulasjon fra den engelske minister Lord Leathers. Blandt gjestene ombord var foruten Kongen og Kronprinsen statsråd Terje Wold, ambassadør Colban, direktør Hysing-Olsen og Mr. T.H. Humphreys, sjefen for tankeravdelingen i Ministry of War Transport, samt en rekke norske og engelske myndigheter. Kongen og Kronprinsen går ombord i tankbåten. (Original bildetekst, datert 02.05.1944).