Uke 26 – 2. Ferie i juli

De siste dagene har vært ganske hektiske for å prøve å rekke alt som må gjøres før jeg tar ferie. Jeg har ferie fra 1. juli til 30. juli. Er tilbake på jobb mandag 31. juli.

Jeg har reflektert litt de siste dagene over januar-juni 2017. Sjømannsforeningene har gjort utrolig mye for Krigsseilerregisteret. Jeg hadde aldri trodd at vi skulle få over 22 000 registrerte krigsseilere i registeret før juli. Det har også kommet inn mange nye skip med historikk. To ansatte ved Stiftelsen Arkivet står for kvalitetssikring av krigsseilerinformasjonen som blir registrert. Det ligger mye hardt arbeid bak dette, så tusen takk til alle som bidrar.

Tiden har i perioder gått litt fra meg, og det er noen ting jeg ikke har fått gjort så mye med. Jeg håper til høsten at jeg skal klare å få brukt litt mer tid til å kartlegge arkiv i sammenheng med å få kunnskap om hvor det finnes informasjon om hjemmeseilere og norske sjøfolk på utenlandske skip. Jeg var i kontakt med Statsarkivet i Kristiansand og Riksarkivet i midten av juni, og fikk god informasjon fra de om arkiv (hovedruller for mønstringsdistrikt, og materiale fra mønstringskretser) over hjemmeseilerne. Men jeg må få mer erfaring med materialet.

Det har vært noen utviklingsrunder for nettsidene januar-juni 2017, men jeg har flere saker jeg håper å få behandlet til høsten. Gode ideer kan bidra til å skape gode løsninger i nettsidene, og jeg har fått interessante innspill jeg ønsker å ta videre.

Jeg publiserte ellers i Krigsseilerregisteret forrige uke en beretning om Det norske innskudds- og trekkontor for sjøfolk sin virksomhet fra starten til 31. desember 1942: https://www.krigsseilerregisteret.no/no/artikkel/541872/

Profiler nylig registrert/oppdatert etter publikumshenvendelser:

Karl Eivind Rosengren

Olav Apelseth

Monrad August Mosberg (var på åpningen av D/S Hestmanden 26.6.17)

Olav J. Johansen (Vanligvis registrerer vi aldri profil i registeret med mindre vi kan dokumentere at personen seilte under krigen som mannskap på skip, men Johansen var også på åpningen av D/S Hestmanden og skulle sende inn dokumentasjon om fartstid. Han var i hjemmeflåten, og dessverre mangler vi per nå materiale om disse sjøfolkene)

Joakim Wilhelm Sulen

Knud Knudsen Kolstø

Thom Georg Pedersen

 

God sommer til alle, vi ses 31. juli (som også er starten på uke 31).

