Uke 19 – 2 krigsseiler-markeringer

Mandag 8. mai var det et privat arrangement ved Minnehallen i Stavern. Anledningen var avdukingen av 4 minneplater med navn på utenlandske omkomne sjøfolk som tjente på norske skip under 2. vk. Mer informasjon om arrangementet i eget innlegg på vår Facebook-side: https://www.facebook.com/Krigsseilerne/?ref=aymt_homepage_panel

Krigsseiler Edvard Trevland sa at musikken til Arve Tellefsen hadde alltid vært «nr. 1», så det ble et stort øyeblikk for han da han fikk vite at Tellefsen skulle spille ved arrangementet og han i tillegg fikk snakke med ham på en middag etter arrangementet. Trevland til venstre og Tellefsen til høyre på fotografi:

IMG_20170508_152833

Onsdag var det Krigsseilernes dag ved Stiftelsen Arkivet. Markeringen er best beskrevet i innlegg på vår Facebook-side, hvor det også er bilder fra arrangementet: https://www.facebook.com/Krigsseilerne/?ref=aymt_homepage_panel

Jeg fikk denne uken spørsmål om jeg kunne identifisere noen utmerkelser. Det var kun en jeg ikke kjente til. Kanskje noen av dere lesere vet hvilken medalje dette er?

etui medalje

Ellers, noen profiler i registeret nylig registrert/oppdatert:

Harald-Christian Holtfodt Sundt

Rolf Georg Kinn

Erling Kyrre Berglund Johansen

Ole Mikal Jensen

Trygve Olaf Synnestvedt

Sistnevnte profil har interessant informasjon jeg mottok fra Forsvarsdepartementet. Synnestvedt var skipsfører og skal ha gått til angrep med D/S Inger Lise på en ubåt. Jeg har ikke klart å finne noe mer om hendelsen eller hvilken ubåt som ble senket.

God helg!

