Uke 47

Denne uken var hektisk! Det begynte vel egentlig forrige fredag med en artikkel i Fædrelandsvennen hvor jeg hadde vært med som en slags ekspert: http://www.fvn.no/nyheter/lokalt/Her-ligger-det-900-miner-under-havoverflaten-692927b.html I papirutgaven av Fædrelandsvennen var det dagens hovedsak og på 6 sider.

Samme uken var det også slipp av Lillesand historielag sitt årsskrift (nr. 15 siden 1987) kalt «Det var en gang» hvor jeg har en artikkel om Rio de Janeiro og en artikkel om motstandsmann Tom Anfinn Olsen som havnet i tysk fangenskap og senere kom tilbake til Norge og var med å frigjøre Justøya etter krigen i 1945.

På mandag ser jeg, ut fra e-postene jeg har sendt, at dagen gikk mye til publikumshenvendelser og oppfølging av frivillige. Tirsdag og onsdag var fulle dager med opplæring i Fredrikstad for Moss og Fredrikstad sjømannsforeninger. Det ble en hyggelig samling i de gamle lokalene til den katolske kirke i Ridehusgaten (glemte dessverre å ta bilder som vanlig). Det var jeg, Thorbjørn og Leiv Per fra Lillesand sjømannsforening som stod for opplæring. På vei hjem onsdag kveld var vi innom Tønsberg sjømannsforening for oppfølging ift registrering. De hadde et imponerende museum i sjømannsforeningen og jeg lot meg imponere blant annet av deres skipsmodeller. Her er bilde av skipsmodell av Terje Viken. Det er nesten ikke mulig å se, men bak der igjen står modell av Pelagos. Begge hvalkokeri:

20161123_175308.jpg

Torsdag sendte jeg ut en større liste med skip som trenger historikk til Lillesand sjømannsforening. Selv om vi har fokus på å registrere sjøfolk i Uteflåten/Nortraship, så  dukker det stadig vekk opp i arkivmaterialet skip i utenlandsk handelsflåte som norske sjøfolk var påmønstret som vi ikke har i vårt register. Det dukker også opp noen i norsk marine/utenlandsk alliert marine, men de er i mindretall. Ellers satte jeg i gang forberedelser til opplæring i Arendal sjømannsforening for 4 medlemmer tirsdag 29. november. På kvelden hadde jeg en kort presentasjon av arbeidet med Krigsseilerregisteret for ca. 100 medlemmer av Christianssands Byselskab i sammenheng med at årsskrift nr. 25 – 2016 kom ut og at i det er et intervju angående Krigsseilerregisteret.

Fredag har vært dag på kontoret hvor jeg har fått gjort en del arbeid jeg ellers aldri får tid til.

God helg!

 

