Krigsseilerregisteret, uke 24

I dag hadde jeg opplæring av medlemmer fra Tverdalsøen og Risør sjømannsforening. Det var et intensivt opplegg på rundt 6 timer. De ble kjent med IT-verktøyene vi bruker i arbeidet med Krigsseilerregisteret/Sjøhistorie, og med arbeid med Ex gratia-arkivet.

Ellers begynte jeg denne uken med registrering av krigsseilere fra Samlerhuset sitt register «Evigtakknemlig». Oppdaterte/registrerte vel rundt 120 derfra og inn i Krigsseilerregisteret. Planen er å «overføre» flest mulig fra Evigtakknemlig til Krigsseilerregisteret innen 1. juli. Da tar jeg sommerferie.

Jeg håndterte også en del publikumshenvendelser som jeg har mottatt per post. Noen av de som ble registrert var Per Falk Barth Svendsen og Gunnar Martinius Halvorsen Andersen.

Hadde også møte på onsdag med publikummer som leverte avskrift av 124 brev skrevet av Lars Andersen Dahll-Larssøn. De handler blant annet om da han etter okkupasjonen av Norge lå i Sverige og ventet, og fra fangenskapen etter skipet han senere var på ble bombet av tyskerne. Jeg har ikke publisert eller lest brevene i detalj, men de er nok veldig interessante.

