Krigsseilerregisteret uke 13

Da var jeg tilbake igjen etter påskeferien. Har hengt opp noen kunstverk på veggene inne på kontoret, begynner å bli rene utstillingen her inne. Kan ta noen bilder av kontoret siden, men siste bilde er av Alf Huseth kalt «En ny dag». Det var ikke helt krigsseiler-relatert, men jeg hengte det opp fordi det var fint.

Alf Huseth

Har gjort en del rutinearbeid etter påsken: besvart publikumshenvendelser, hadde opplæring på torsdag, jobbet med nettsiden i forhold til utvikling/videreutvikling.

På tirsdag la jeg inn flere bilder av medaljer i registeret (bilder koblet til «utmerkelser»). Jeg hadde fra Forsvarsdepartementet mottatt fotografi av medaljer med veldig god oppløsning.

Kontaktet ellers Nordsjøfartmuseet i Telavåg for informasjon om skip som rømte fra det norske Vestlandet og over til Storbritannia. Vi mangler informasjon om denne flåten på rundt 250-300 fartøy. Flere av disse omtales visstnok i Ragnar Ulstein sine bøker Englandsfarten 1 og 2, så vi får sjekke ut de. Men det finnes ikke noen komplett oversikt. Skal man ha oversikt over flere skip enn de som er i bøkene må man til Norges hjemmefrontmuseum.

Jeg snakket ellers i dag med en krigsseiler som er på besøk i Norge for tiden som ellers holder til i USA. Han hadde dessverre ikke anledning til å komme på krigsseilernes dag som holdes ved Stiftelsen Arkivet i mai måned, men jeg skal se om jeg kanskje kan få til et intervju med han før han reiser igjen. Jeg laget en profil på han i registeret, men det er ikke så mye vi har av informasjon per nå: https://www.krigsseilerregisteret.no/no/sjofolk/340942/ Mer kommer etter hvert som vi får gjennomgått arkivmateriale fra Riksarkivet.

Neste uke er det ganske fullt kjør. På mandag er det informasjonsmøte på kultur- og museumsskipet D/S Hestmanden kl. 17.00. Det er «Tirsdag på Arkivet» kl. 19.00 hvor jeg skal være vert. På torsdag er det møter med Samlerhuset på Stiftelsen Arkivet. Fredag og lørdag reiser jeg til Nesflaten for å gi opplæring til frivillig tilknyttet Stiftelsen krigsseilermonumentet på Haugaland.

