Status uke 20

Det er Kristi himmelfartsdag på torsdag og jeg har fri fredag, så jeg tenkte at jeg skulle ta en kveldsoppdatering angående hvordan prosjektet ligger an. På mandag skrev jeg og Bjørn Tore ferdig en statusrapport som vil bli sendt til Samlerhuset og  samarbeidspartner Lillesand Sjømannsforening. Vi har, kort fortalt, skrevet hva som har vært gjort de siste 10 ukene. Det viktigste, slik jeg ser det, er at vi har fått innsyn i Londonregisteret og Ex gratia-arkivet, at vi har opprettet «kontor»/arbeidsgruppe på Riksarkivet (og ikke minst fått betydelig tilrettelegging og støtte fra Riksarkivet), at nettsiden er under utvikling og ligger an til å kunne leveres innenfor de rammer som er fastsatt, og at budsjettet virker å holde til prosjektet (selv om vi ser at det kommer ekstra kostnader).

I går og i dag har vi jobbet flere på Riksarkivet. Alle gjorde en god jobb og vi fikk sortert mange bokser! Vi er faktisk på boks nr. 99 av 152 nå, så vi ligger meget bra an i forhold til mitt uformelle løfte til Riksarkivet om at vi skulle bli ferdig med Londonregisteret innen sommeren. Jeg brukte også en time på lesesalen og studerte flere bokser jeg hadde bestilt, som inneholdt informasjon om medaljer, for å få litt bedre innsikt i hvilke medaljer nordmenn og utenlandske sjøfolk på norske skip kunne få under (og etter krigen). Jeg må vite det for å kunne lage en god oversikt, og vite hvilke medaljer/dekorasjoner jeg trenger å ha bilde av på nettsiden. Det var, kort fortalt, snakk om mange medaljer. Jeg skal lage en side på vår nettside angående medaljer, og kommer til å jobbe mer med den neste uke.

På forhånd; ha en fin 17. mai!

