Status uke 19

Jeg var på Riksarkivet mandag og tirsdag. Da jobbet jeg sammen med Erling Isaksen med å sortere kilder. Det var helt fulle bokser med masse stifter og teip. Fikk sortert sammenlagt 13 bokser. Thea og Erling jobbet på onsdag. Før jobbet Erling i Velferdstjenesten for handelsflåten i 45 år og var blant annet underdirektør i Sjømannsavdelingen i Sjøfartsdirektoratet. Han var også tidligere del av en gruppe som jobbet med å ordne kildene/dokumenter (6 kilometer) fra Sjøfartsdirektoratet da det skulle flytte til Haugesund. Han har mye erfaring og jeg er glad for å ha han med på laget.

Da jeg var på Riksarkivet undersøkte jeg et register over sjøfolk engasjert av Nortraship: (http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000002605430), trodde vi kanskje hadde skutt gullfuglen. Registeret var imidlertid dessverre en skuffelse. Gamle og rufsete dokumenter med lite relevant informasjon.

Vi har ellers søkt kontakt med sjømannsforeninger i Norge som kan tenke seg å bidra med hjelp til Krigsseilerregister-prosjektet. Det er et pågående arbeid som Thorbjørn i Lillesand Sjømannsforening har koordinert, mens jeg skal være med å presentere prosjektet. Snakket forrige uke med Haugesund Sjømands- og Skipperforening om at de planlegger å utvikle et undervisningsopplegg for skole om krigsseilerne under andre verdenskrig. Kan bli et interessant opplegg som vi ønsker å følge utviklingen av videre. Jeg og Thorbjørn skal til Mandals Sjømannsforening i dag, møte kl. 13.00. Jeg håper at vi også kan få til et møte med Oslo Sjømannsforening, slik at jeg og Thorbjørn kan få presentert Krigsseilerregisteret til dem.

Mandag 11. mai skal det etter planen være en såkalt «sprintdemo 3» hos konsulentselskapet Bouvet, som altså utvikler den kommende nettsiden for krigsseilerne. Blir spennende å se hva de har gjort så langt. De utvikler parallelt admin-grensesnitt, krigsseilernettsiden og sjohistorie.no. Vi skal da få første utgave/versjon av nettsiden(e) for intern bruk slik at vi kan teste og sørge for at alt fungerer så langt. Dette er altså en utgave hvor vi kun kan navigere rundt på siden og den vil ikke kommunisere i særlig grad med programmeringen bak i systemet. Det kommer siden!

