Status uke 18

Denne uken har jeg ikke vært på Riksarkivet, kun Thea har jobbet. Eske 1-51 av Londonregisteret er tilrettelagt, skannet, indeksert og publisert ut på webserver. Det tilsvarer etternavn A-J. 86.487 bilder/kort.

Det var behov for at jeg mandag og tirsdag ordnet en del med avklaringer og informasjon til Krigsseilerregister-nettsiden. Vi jobber med prosjektet/utviklingen i et system som heter JIRA. Jeg ble plutselig veldig hengt opp i hvordan et par ikoner (som brukere skal kunne trykke på) skulle se ut på forsiden, lett å bli når en kan designe nettsiden slik en vil. Vi endte med «Hestmanden» som skipsikon, blant annet. «Hestmanden» seilte under første og andre verdenskrig og er eneste skip igjen i dag etter Nortraship/handelsflåten under andre verdenskrig. Synes det ble et bra ikon. På grunn av budsjett ble det imidlertid brukt begrenset tid på dette, selvfølgelig, men det var tydelig at det var noe som kunne engasjere.

Onsdag var det kl. 13.30 møte i styringsgruppa for Krigsseilerregisteret. Vi føler vi ligger godt an med utviklingen av nettsiden, med tanke på de funksjoner vi ønsker å ha implementert. Det er en del konverteringsjobber som venter, altså overføring av eksisterende data/informasjon om krigsseilere/skip til Krigsseilerregisteret sin database. Blir spennende å se hvordan det går med konverteringene. Vi har for eksempel alt av informasjon fra sjohistorie.no om krigsseilere og skip fra andre verdenskrig som vi ønsker å ha registrert i Krigsseilerregisteret. Jeg har ellers behandlet publikumshenvendelser denne uken.

Neste uke jobber jeg mandag og tirsdag på Riksarkivet, Thea jobber onsdag.

